Treeningteadus ning personaaltreenerite treeningpõhimõtted

Treeningteaduse põhimõtted

Veidi vähem kui 20 päeva pärast  alustame oma esimest personaaltreenerite koolituskursust Eestis. Lisaks anatoomia, biomehaanika, toitumise, treeningplaani koostamise loengutele keskendume koolituse käigus ka treeningteaduse loengutele. Treeningteaduse loengute ajal räägime teaduslikest treeningpõhimõtetest, mis aitavad tulevastel personaaltreeneritel nõustada oma kliente järjepidevalt ning edukalt. Täpsemalt räägime Spetsifiitsuse põhimõttest, Ülekoormuse põhimõttest ning Progressiooni põhimõttest.

Spetsifiitsuse põhimõte

Spetsifiitsuse põhimõte (specificity principle) viitab teooriale, mis selgitab, et meie keha kohaneb vaid kindla füüsilise tegevusega, mida me aktiivselt sooritame. See tähendab, et murdmaajooksja peaks põhilise aja oma treeningust veetma just nimelt pikka maad joostes. See ei tähenda, et jooksmine on ainuke füüsiline tegevus, mida murdmaajooksja tegema peaks, küll aga peaks see olema põhiline. Muud treeningud ning jõutõsted võivad küll tunduda kasulikud üldise arengu mõistes, kuid tegelikkuses võivad need ka hoopis kahjulikus osutuda tänu tegevust piiravate lihaste suurenemisele. Põhiline areng saavutatakse ainult sooritades tegevust, milles soovitakse edeneda.

Ülekoormuse põhimõte

Ülekoormuse põhimõte (overload principle) selgitab, et füüsilise arengu jätkuks on oluline koormust lisada ning meie keha pidevalt oma mugavustsoonist välja suruda. Mohammed Ali on öelnud, et "ma ei loe oma keretõsteid. ma loen vaid neid keretõsteid, mis valu tekitavad. Sest need on ainukesed korrad kui see tegelikult ka loeb. "

Sama kehtib treeningutel, mis tuginevad ülekoormuse põhimõttele. Meie kehad on loodud äärmiselt efektiivseks ning mugavaks, mille tõttu kohanevad nad pidevalt justnimelt harjutuste ja koormusega, mida me neile rakendame. Selleks et areng oleks järjepidev, on tarvis keskenduda treeningprogrammile, mis rakendab kehale rohkem koormust, kui see, millega keha harjunud on. See annab meie kehale märku, et meie praegune füüsiline seisund ei võimalda meil efektiivselt teha tööd, mis temalt nõutud on. See omakorda käivitab protsessid, mis arendavad kehalist liikuvust tasemeni, mida on vaja efektiivse harjutuse sooritamiseks.

Progressiooni põhimõte

Progressiooni põhimõte räägib järk-järgulise koormuse suurendamise vajalikkusest. Kui ülekoormuse põhimõte selgitab koormuse suurendamise vajalikkusest, siis progressioni põhimõte paneb südamele, kui oluline on seda teha järk-järgult. Vastavalt sellele põhimõttele on meie keha areng samm-sammuline protsess, kus tuleks koormust suurendada väikeste seansside kaupa - et saavutada maksimaalset arengut ning vältida vigastusi ning ületreenimist. 

 

Need kolm põhimõtet on vaid väike osa meie koolitusprogrammi teemast "Treeningteadus". Kui soovid saada täispikka ülevaadet meie personaaltreenerite koolitusprogrammi kõikidest teemadest, siis loe lisa meie koolitusprogrammi kodulehel.

Indrek Reilson