Mida tähendab üldse tervislik toitumine?

vinicius-amano-145608-unsplash.jpg

Teame kõik, et korralik treeningu ning tervise eest hoolitsemisega käib kaasas ka toitumine. Kuid mis üldse tervislik toitumine? Tegelikult tervislik toitumine ei tähenda kõigest loobumist. See tähendab, et sa ei söö rohkem ega vähem kui su organism tegelikult vajab. Sa sööd tasakaalustatult ning saad toidust vajalikud valgud, süsivesikud, rasvad, kiudained, vitamiinid, fütotoitaineid jne.

Söö vastavalt vajadusele

Iga inimese energiavajadus on äärmiselt individuaalne. See oleneb vanusest, soost, füüsilisest aktiivsusest ja ainevahetuse iseärasustest. Seega ei tohi enda toitumist ega toitumise tervislikkust tegelikult võrrelda. Näiteks füüsiliselt aktiivse ning kontoritööd tegeva inimese energiavajadus on päris suure erinevusega. Seega tuleb süüa palju organism vajab ja suudab kulutada.


Söö tasakaalustatult

Tegelikult on ääretult oluline saada toidust kätte kõik vajalikud toitaineid. Seda samuti ka õiges vahekorras ehk tasakaalustatult. Igal toitainel on täita tähtis roll meie orgamismis. Täiskasvanu ja üle 2-aastaste laste tasakaalustatud menüüs peavad põhitoitained andma kogu saadavast energiast valke 10–20%, rasvu 25–35% ja süsivesikud 50–60%. Lisaks peab saama toidust organismile vajalikud vitamiinid, mineraalained ja fütotoitained. Ühekülgse toitumisega tekib tihti toitainete puudus, mis hakkab meie organismi koormama. See võib viia mitmesuguste tervislike probleemideni, millest üks on kaalukõikumine.


Söö mõõdukalt

Tervislik toitumine ei pea alati tähendama kõigest 110%-list loobumist. Räägitakse tervislikest ning ebatervislikest toitudest, kuid tihti oleneb, millest nad koosnevad - mis toiteväärtused esinevad. Oluline on teada, milliseid toite süüa suuremas vahekorras, milliseid väiksemas. Tegelikult on kõigega nii, et ülekülluses pole miski meile enam kasulik ega hea.


Tervislik toitumine ei tohiks olla midagi keerulisemat kui tavaline tasakaalustatud ning jätkusuutlik viis. Tuleb endale rohkem teadvustada toidulaual olevat ning selle kvaliteeti.

Siiralt Sinuga,
IntensivePT

Kirsti Vaikla