Suurepärase treeneri 3 omadust

2021. aasta septembris avaldati Cooki, Fletcheri ja Peyrebrune’i (2021) uurimus hea treeneri omaduste kohta. Uuringu järgi on maailma parimad treenerid kohusetundlikud, avatud ja emotsionaalselt intelligentsed. Tõepoolest, uurimistulemused julgustavad treenereid neid omadusi oma treenerisuhetes arvestama.

Kohusetundlikkus

Kohusetundlikud inimesed on tavaliselt põhjalikud. Nad teevad lisatööd ja on väljakutsetega silmitsi seistes visad. Kohusetundlik treener edastab oma kliendile endast tööka ja distsiplineeritud kuvandi ning julgustab teda tänu sellele läbi lööma ja rohkem saavutama (Cook, Fletcher & Peyrebrune 2021, 35–36.).

Avatus

Avatus uutele kogemustele, väljakutsetele ja enesearengule annab treeneritele konkurentsieelise. Treenerid, kes seavad kahtluse alla traditsioonilised vaated treeneritööst ja edastavad harjutusi oma klientidele uuenduslikul viisil, on tõenäoliselt edukamad. Samuti on leitud, et avatud treenerid on sageli ka inspireerivad ja motiveerivad. Loovus, originaalsus ja oskus mõelda välja uusi ja väljakutseid pakkuvaid praktikaid loob eeldused olla suurepärane treener (Em., 36.)

Emotsionaalne intelligentsus

Hea treener on emotsionaalselt intelligentne. Emotsionaalne intelligentsus ei tähenda antud juhul ainult seda, et treener mõistab, et ta on emotsionaalselt intelligentne, vaid seda, et see on nähtav ja edastatakse ka välismaailmale – nii treenitavatele kui ka välisvaatlejatele. Treeneritavate emotsioonide tajumine on üks olulisemaid mehhanisme, mille abil treener saab mõjutada oma kliendi sooritust. 

Kui treener suudab tuvastada olukorra või tegevusskeemi, millel on kliendile emotsionaalselt kahjulik mõju, võib ta püüda olukorda ja koolitatava emotsionaalset reaktsiooni muuta. Näiteks võib ebaõnnestumise või konkurentsiolukorraga seotud ärevus tunduda treeneri meelest sooritust kahjustavana. Treenerid, kes suudavad ärevust selle varajases staadiumis tuvastada saavad toetada oma kliendi sooritust. Tundlikkus kliendi tunnete ja vajaduste suhtes on seetõttu väga oluline treeneri omadus. Treeneri jaoks on oluline ka emotsioonide juhtimine - oskus juhtida nii enda kui ka kliendi emotsioone koos eelnevalt mainitud emotsionaalse intelligentsusega tõstab treeneri tulemuslikkust ja edukust. (Em.)

Millised omadused või käitumismustrid on uuringu järgi treenerisuhtele kahjulikud?

Üleolev suhtumine ja enesepositsioneerimine võib kahjustada treeneri võimet luua pikaajalisi kliendisuhteid, takistada tema pühendumist kliendi visioonidele ning muuta positiivse ja motiveeriva treeningkeskkonna loomise äärmiselt keeruliseks. Treeneri soov saada tunnustust ja imetlust, olles näiteks agressiivne ja empaatiavõimetu, mõjutab juhendamise tulemuslikkust. Tõepoolest, uuringutulemused näitavad, et treeneritele tuleks õpetada emotsionaalseid oskusi ja nende kasutamist juhendamisel. (Em.)

Uuringu kohta

Küsitlusstatistika koguti küsitlusena 38 olümpial osalenud ujuja seas, kellest 18 olid mehed ja 20 naised. Vastajad olid oma treeneritega koostööd teinud 2-10 aastat ja osalenud 1-4 olümpial. (Em 33) Kuigi uuring on läbi viidud tippsportlaste vastuste ja nende edukuse põhjal, saab uuringu tulemusi kasutada ka hobitasemel treeneritöös.

Allikad:

Cook, GM, Fletcher, D. & Peyrebrune, M. (2020). Olümpiatreenerite tipptase: olümpiamängude ujumistreenerite psühholoogiliste aspektide kvantitatiivne uuring . Psychology of Sport & Exercise, 53. DOI: 10.1016/j.psychsport.2020.101876.


IntensivePT koolitab personaaltreenereid Eestis, Rootsis, Soomes ja Islandil - pakkudes põhjalikke teadmisi personaaltreenerina töötamise ning oma personaaltreeneri brändi kasvatamise alustaladel. Loe lisaks koolituse ajakava ning struktuuri kohta https://www.intensivept.ee/koolituste-plaan