Kuidas saada parimaks personaaltreeneriks

Kas oled kunagi mõelnud selle peale, kes on suurepärane treener? Lisaks sellele, et suurepärane treener on kohusetundlik, avatud ja emotsionaalselt intelligentne, peaks ta oskama raskeid asju seletada kliendi jaoks lihtsalt ja arusaadavalt. See tähendab seda, et tõeliselt hea treener oskab igat harjutust tükkideks lahti võtta. See aitab kliendil paremini aru saada, mis lihasgrupile on üks või teine harjutus suunatud, mis on selle harjutuse tehnika, ning mida ta peab harjutuse sooritamisel jälgima.

Kuidas aga saada suurepäraseks treeneriks?

Selleks on 3 sammu:

1. Mõista

Selleks, et Sina personaaltreenerina saaksid oma kliendile seletada harjutuse tehnikat, peaksid ise mõistma harjutuse iseloomu. See eeldab Sinult anatoomia teadmisi: peaksid aru saama, kuidas meie keha liikumisel toimib. Harjutuste puhul tuleb vaadata ka kehale mõjuvaid koormusi. See juba eeldab teadmisi biomehaanikas. Kui panna anatoomia ja biomehaanika teadmisi kokku, siis oskad mõista ja kirjeldada igat harjutust.

Tõeliselt hea personaaltreener mõistab, mis on tõhus, mis mitte, oskab pakuda vastavalt kliendi ettevalmistusele ja individuaalsetele eripäradele erinevaid variatsioone, oskab kohandada treeningut vastavalt kliendi seisundile. Kuid selleks on Sul vaja pidevalt jälgida kliendi sooritust.

2. Jälgi ja märka

Väga oluline on jälgida, kuidas klient harjutust sooritab. Enne ei oska keegi meist öelda, mida ja kuidas tuleks kohandada või muuta. Kindlasti peaksid Sa omama anatoomia ja biomehaanika teadmisi, et kliendi tehnikat parandada: muidu lihtsalt ei tea, mis on “õige” või “vale”, ning mida otsida. 

Selleks, et õppida märkama, tuleks:

  • Teada tüüpilisi vigu, mis harjutuse puhul esinevad

  • Paluda, et klient sooritaks harjutust mitu korda

  • Jälgida klienti erinevate nurkade alt

  • Jälgida üht asja korraga

Klienti tuleks jälgida pidevalt, ehk kogu treeningu vältel, mitte ainult testide läbiviimisel. Samuti on heaks võimaluseks soorituse filmimine. Nii saad vaadata sooritust mitu korda ja analüüsida seda.

Samuti on oluline aru saada, et iga klient on erineva ettevalmistuse, teadmiste ja oskustega. Personaaltreenerina peaksid Sa mõistma, mis on antud etapis mõistlik ning millest tuleks alustada. Eriti algaja kliendi puhul võib juhtuda, et parandada tuleb väga palju asju. Sellisel juhul oleks hea alustada näiteks asendite hoidmisest või väiksema raskusega (või ilma lisaraskuseta) harjutuste aeglasest sooritamisest.

Kui me jälgime sooritust, mis vajab parandamist, siis seda tuleb korrigeerida. Nii läheme järgmise sammu juurde.

3. Korrigeeri ja juhenda

Tavaliselt kui me kliendi sooritust jälgime, siis näeme mitut asja, mis vajavad korrigeerimist. Seega, siin on Sulle mõned soovitused:

  • Jälgi (ja korrigeeri) üht asja korraga

  • Keskendu nendele asjadele, millel on otsene mõju kliendi treeningsooritusele ja ohutusele

  • Kasuta erinevaid juhendamise meetodeid

Oma klienti saad juhendada verbaalselt (seletades suuliselt, mida tegema peaks) või taktiilselt (puudutades klienti). Samuti võid kliendile harjutuse sooritust ette näidata.

Ei ole tarvis korrigeerida kõike ja korraga: keskendu nendele elementidele, mis on olulisemad. Liigselt palju juhendamist ei aita klienti, vaid viib ta segadusse. Samuti ei saa Sinu klient sellisel stressirohkel olukorral treeningut nautida. Võtmeks on järjepidevus, seega liigu samm-sammult.

Võta arvesse anatoomilisi ja biomehaanilisi printsiipe, aga ära unusta ka kliendi individuaalseid eripärasid. 


IntensivePT koolitab personaaltreenereid Eestis, Rootsis, Soomes ja Islandil - pakkudes põhjalikke teadmisi personaaltreenerina töötamise ning oma personaaltreeneri brändi kasvatamise alustaladel. Loe lisaks koolituse ajakava ning struktuuri kohta https://www.intensivept.ee/koolituste-plaan